1 Temmuz 2017 Cumartesi

Fas Tatili Gezi Planını Nasıl Yaptik


İsteksiz Bir Fas Gezi Planı



Geçen seneki yoğun Avrupa gezimizden sonra bu sene hem biraz daha sakin hem de biraz daha ekonomik bir yerlere gidelim diye araştırırken, Ferhan'ın ve daha önce birlikte Kıbrıs tatiline gittiğimiz, enerjileriyle gezilerimize can katan Kürşat ve Özge çiftinin de tavsiyeleriyle bu sene hep birlikte Fas'a gitmeye karar verdik.



Daha sakin yani daha az koşuşturmalı bir tatildi isteğimiz. Hatta "Bak geçen sene 8 günlük tatile 4 ülke gezmeye çalıştık zor oldu bu sefer bir ülkede veya şehirde en az üç gün kalalım" cümlesiyle yola çıksak da işin sonunda geldiğimiz noktada yine paldır küldür bir tatilin içine atacağız kendimizi sanırım.

Ekonomik tatil isteğimiz ise kısmen gerçekleşecek gibi olsa da benim çok umudum yok. Kağıt üzerindeki fiyatlara bakarsak tamam. Bir avro ülkesiyle karşılaştırdığımızda Fas gerçekten ucuz bir ülke. Ancak Fas'ın bir turizm ülkesi olması, kendi paranızı yerel para birimlerine çevirirken uğrayacağınız kayıplar ve gitmeden duyumunu aldığımız çakal satıcı/restoran işletmeleri/turcular sayesinde Fas tatilimiz çok da ucuza gelmeyecek gibi duruyor. En azından Fas bizler için vizesiz olduğuna göre (2017) vize parası falan vermeyeceğiz. Fiyat öngörülerimizi yazının devam eden kisimlarinda okuyabilirsiniz.

Yazı başlığında da bahsettim üzere ben kişisel olarak bu gezi için çok heyecan duymuyorum. Fas, Ferhan'ın çocukluk hayaliymis. Kursat-Özge ikilisi ise fikir ortaya atildigindan beri heyecanli ve istekli gorunuyorlar. Ben ise sorsalar harita üzerinde bile gösteremezdim Fas'ın yerini. Araştırmaya başlayana kadar Fas'ın bizden daha doğuda olduğunu bile iddia edebilirdim (bkz: gelişmişliği yön ile bağdaştırmak). Öyle bir ülke düşünün ki hem Afrika'da hem Müslüman hem de kısmen Arap. Benim gibi bir Kemalist'in uzak durması gereken bir ülke (şaka).



Zaman geçtikçe alışıyorum ama fikre. Hani belki daha İtalya'yı görmemiş bir Türk olarak hala "ulen bari İtalya'ya gideydik" ya da "Amsterdam'a kereviz yemeğe neden gitmiyoruz" şeklinde dusunvelerim olsa da farklı bir kültür gormek ya da okyanusta yüzmek (belki zaman kalmayacak ama) ya da otantik yemekler tatmak çekici gelmeye başladı.


Fas'a nasıl gidilir?


Herşeyden önce uçak biletlerine baktık tabii ki. Zaten Fas'ı tercih etmenizmi bir sebebi de uçak biletleriydi. Bir çok yere uçuş baktık ama fiyat performans oranı en yüksek ülke Fas'tı.

Aslında İstanbul'dan Fas'a direkt uçuş yapan şirketler var. THY gibi (tam hatırlamıyorum hatta sadece THY bile olabilir). Ancak biz daha çok ekonomi odaklı geziler yaptığımız için Airfrance'ın İstanbul Atatürk'ten Paris aktarmalı uçuşlarını tercih ettik (Paris aktarması sırasında Avrupa vizesi gerekmiyor. Paris havaalanında aktarmalı yolcular için gümrüksüz bölümler olduğunu okuduk/teyit ettik).

Fiyat olarak ise bir kişi için gidiş donuş bagajsız 1200 TL gibi bir para ödedik. Ayrıca giderken bir dönerken de iki olmak üzere toplam üç adet bagaj hizmeti satın aldık böylece kişi başı ortalama gidiş dönüş 1275 lira ödedik.


Fas içinde ulaşım ve araç kiralama.


Hangi şehirlere gideceğinizi ya da hangi şehirde kaç gün kalacağımızı planlamada önce Fas içerisindeki ulaşımımızı planlamanız gerekiyordu. Bu yüzden diğer öğelerle birlikte önce bunu araştırmaya başladık.

Aslında bu konuda çok düşündük diyemem çünkü hem Kürşat hem de ben deniz bu konuda rahatımiza pek düşkünüz. Öyle otobüse falan binmeceğimizi belirttik. Hele ki Fas gibi bir ülkede.

Dolayısıyla bizim bu konuda ilk araştırdığımız şey araç kiralamak oldu. Fas içerisinde toplu taşımanın çok sıkıntılı olmadığı falan okusak/araştırsak da kendimizi özel araç rahatlığı dan alıkoyamadık. Hem 4 kişi olacağımız için ekonomik olacağını da düşündük.

Fasta araç kiralamak başlı başına bir konu. Çünkü içerisinde hiç yoktan Fas'ta araç kullanmayı barındırıyor. Ayrıca bir de sigorta mevzusu var ki bu mevzu bizim ülkemizdeki araç kiralama protokolünden biraz farklı.

Fastaki araç kiralama şirketlerinin çalıştığı sigorta şirketlerinin sunduğu teminatlar limitli. Örneğin Renault Clio muadili bir araca verdikleri maksimum güvence 15000 TL civarında. Yani işin özeti, siz arabayı Fas'ta çaldırısanız kiralamacınızın sunduğu güvence bu kadar. Aracın fiyatı 50000 TL civarında ise sizin ödemeniz gereken 35000 TL gibi ben ve bu yazıyı okuduğunu düşündüğüm bir çok insan için keyif kaçıcı olmaktan da öte bir miktar.

Dolayısıyla burada da işin içine rentalcars.com giriyor. Bu site kiralamacının da talep ettiği paradan ayrı bir para (günlük 40 TL) talep ederek sizi tam güvence kapsamına alıyor.

Sonuç olarak Fas'ta konaklayacağımız 7 gün için Peugeot 301 marka dizel aracı tam kapsamlı sigortasıyla birlikte 1400 TL ye kiralamış olduk.

Yalnız çok dikkat etmek gerek. Biz aksine ihtimal vermediğimizden dolayı aracın klimalı olup olmadığına hiç dikkat etmemistik. Biz geç olmadan klimasiz kiraladığımız aracı klimalı ile degistirdik. Yani Fas'ta klimasız araç da kiraliyorlarmış. Haberiniz olsun.


Fas'ta Hangi şehirde kaç gün kalacagız? Fas rotamız ne olacak?




Öncelik yukarıda fotoğrafta gördüğünüz gibi kabataslak bir plan hazırladık. Biraz karışık gibi görünse de aslında oldukça işlevsel. Üzerinde kabaca bir araştırmadan sonra görmek istediğimiz şehirler turuncu halkalarla, çöl lokasyonları yeşil halkalar içinde, izleyeceğimiz muhtemel rota siyah harflerle ve çöl turları ise sayılarla sembolize edilmiş durumda.

Yani bizim turumuz casablancadan başladığına göre örnek olarak a yolunu izleyerek Marakeş'e geçtikten sonra 2 numaralı tura katılıp Marakeş'e geri döndükten sonra x yoluyla Fes'e geçebiliriz. Sonra "e" yoluyla Rabat'a sonra da "f" yoluyla uçağımızın kalkacağı casablanca'ya gelebiliriz. Örnekleri benzer yöntemle çoğaltabiliriz.

Aslında gezi planını yapmaya başlarken iki önemli soru vardı aklımızda.

1- Marakeş'te kaç gün kalacağız?

Fas'ı biraz araştırmaya başladığınızda gezilecek tozulacak yerlerin ve tarihi mekanların bulunduğu ve Fas deyince akıllara gelen o meşhur pazar yeri fotoğrafının çekildiği yer Marakeş. Dolayısıyla Fas'ta en çok vakit geçirmeniz gereken yer burası. Dolayısıyla Marakeş'e 3 gün ayırmaya karar verdik.

2- Çöl turuna gidecek mıyız? Gidersek kaç gün kalacagız?

Fas'ta yakın çöl (zogora) ve uzak çöl olmak (merzouga) üzere iki adet çöl lokasyonu var. Ve güzel olanın uzak çöl yani merzouga yakınındaki erg chebbi tepeleri olduğunu duyduk bile. Bu yüzden gitmisken erg chebbi'ye gitmeye karar verdik.

Anladığımız kadarıyla çöl turları genelde marakeş'ten aranje ediliyor ve merzouga çöl turları 2 gecelik düzenleniyor. Turların 2 gecelik olmasının sebebi ise Merzouga'nın Marakeş'e uzak olması (7-8 saat araçla). Birinci gün sabah servisle yola çıkıyorsunuz. Yolda bir çok tarihi mekana uğruyorsunuz. Akşam geceyi Merzouga'dan develerle ulaştığınız çölde geciriyorsunuz ve ikinci geceyi de Merzouga'daki otelde geciriyorsunuz. Sabah kahvaltıları ve akşam yemekleri fiyata dahil. Fiyatı ise kişi başı 90 avro gibi başlasa da genelde pazarlıkla 55 avro civarına düşüyormuş.

Şimdi gelelim bize. Biz Casablanca havalimanına inecegiz ve casablancada hiç kalmadan Marakeş'e geçeceğiz. Marakeş'ten sonra çöl turu yapmak için iki seçenek var. Birincisi haritada "2" ile gosterilmis tur ile merzougaya gideceğiz ve toplamda iki gece harcayıp tekrar Marakeş'e döneceğiz. İkincisi ise sanırım bize daha uygun. Marakeş - Merzouga yolunu kendi aracımızla katedip Merzouga dan düzenlenen bir gecelik bir çöl turuna katılıp sonra yine kendi aracımızla Fes'e geçip rotamıza öyle devam etmek. Böylece hem zaten çölde 1 gece gecirecegimiz tura 2 gece harcamamış olacagiz. Hem de çöl turundan sonra başladığımız yer olan Marakeş'e dönmeyip yolumuzu uzatmış olmayacağız.

Gerçi bu şekilde hem Marakeş - merzouga arasındaki yolu kendimiz katedecegiz hem de turcuların uğradığı bir çok tarihi mekana da muhtemelen uğrayamayacağız. Ancak tur fiyatını ise yarıya düşürdük sayılır. Kişi başı 30 avro.

Merzouga'dan düzenlenen çöl turları için ise Aribanb ve Booking yaridimiza koştu. Bulduğumuz turlar genel itibari ile aynı koşullara sahip. Kişi başı 30 avro, geceyi çölde geçirme, sabah kahvaltısı ve akşam yemeği dahil. Biz sanırım Booking'den bulduğumuz Merhaba Desert Camp'a gideceğiz. Sayfasına aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

https://goo.gl/6zAA4J

Böylece planımız genel hatlarıyla oturmuş oldu.

Kasablanca - Marakeş - Merzouga - Fes - Chefchaouen - Zaman kalırsa Rabat ve yeniden Kasablanca

Sadece Marakeş'te 3 gün kalacağiz. Rabat hariç diğer yerlerde ise 1'er gece konaklayacağız.

Yol haritamızı aşağıda bulabilirsiniz.


Fas'ta nerede konaklanır?

Kalacağımız yerleri tabii ki önce ekonomi olmak üzere bir çok süzgeçten geçirerek hem airbnb'den hem de Booking'den seçtik.

Aslında fastaki geleneksel oteller yani riadlar ilgimizi çektiğinden önceliği bookinge verdik. Booking.com'da beğendiğiniz ya da bütçemizi aşan bir otel olduğunda airbnb'ye yoneldik.

Kalacağımız yerlerin fiyat detaylarını aşağıdaki tablodan ayrıntılı şekilde inceleyebilirsiniz.



Fas'ta toplam kaç para harcarız?


Öncelikle bu zamana kadar bahsettiğim tüm giderlerimizi gözden geçirelim.

İki kişi için;

2350 TL uçak bileti
700 TL araç kirası (1400/2)
1000 TL konaklama

Olmak üzere burası 4050 TL yaptı.

Yine yaptığımız araştırmalara göre akaryakıt, yeme içme, müze ve diğer giderleri de hesaba kattiğimizda yanımıza hayli hayli yetecek 1000 avro almaya karar verdik.

Avro'yu Fas'ın yerel para birimine çevirmek için ise bir kaç yöntem var. Döviz ilerde çevirmek, otellerde çevirmek ve direkt atm'lerden dirhem çekmek. Hangisinin daha avantajlı olduğu bu tür sonrasındaki yazılarımda okuyabilirsiniz.

Böylece toplamda iki kişi yaklaşık 8000 TL'lik bir bütçe ayırdık. Bakalım ne kadarını artırabileceğiz. Az biraz artsa hiç fena olmayacak.

Planımız hazır, valizimiz hazır, içimizde kelebekler uçuşurken yeni keşiflerin uçağındayız şu an. Evet, başta da belirttiğim gibi gezi heyecanlandırmıyor beni. Uçaktan korkuyorum sadece. Kelebekler ondan yani.

Bakalım benim gibi önyargılara sahip birini memnun edebilecek mısın Fas kardeş.

Hadi vakit varken biz kaçalım artık!





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder